Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


torsdag 17 mars 2011

Ny teckning med...vindruvor!

Igår var jag på fynd tur, och sökte efter någon form av tyg, för en gardin som jag skulle behöva i vardagsrummet. Själva tygen gav mig idéen att kombinera den, med point lace spets men,nu kommer att vara naturfärgad spets! Själva teckningen är från en av mammas böcker och representerar vindruvor.
Nu kommer bilden med teckningen:
Jag ska sy varje vindruva för sig på gardinens nedre del.
Detta modellen kan man göra på olika sätt. Vindruvorna kan man göra i relief form eller platt form hur du kan lära dig best.Hur man gör vindruvorna ( bild) hittar ni i en äldre inlägg på bloggen men jag ska visa er igen den enklaste formen .
hur man gör: Du skall göra en kedja med 8-10 maskor (detta kan du bastema själv hur stora ska  vindruvorna vara) och sedan virkar du runt med enkel fastmaska hur tät som möjligt.
Tips: du kan använda druvorna på avigsida  själv tycker jag att just detta modellen ser bättre ut på avigsidan som på detta bilden.




En annan vindruva är den svåraste, som i detta bilden.Just detta modellen behöver en större skicklighet.Man skall börja på samma sätt som på före detta modellen,men skillnaden är att: man måste fortsätta virka runt vindruvan, genom att dra fast maskor genom hållen i mitten av druvan  hur tät som möjligt,och gå runt några gånger .
Detta kan du bestämma själv därför att du måste bygga  uppåt vindruvan så att den skall vara minst 5 mm hög.Just i detta bilden syns olika storlekar eftersom jag började med en kedja med 8,10 eller 12 maskor per  kedja.Du kan bestämma själv hur stora eller höga vill du att vindruvorna skall vara.
Dessa vindruvorna är gjorda efter min egen version av modellen men du kan hitta en bättre version i en bok skriven av SILVIA MURARIU (man kan hitta den på internet) hon är en amerikans författare (som är född i Rumänien) och som har sina egna designade modeller i just point lace tekniken.
Resten av modellen är gjort genom att använda den runda lasetten och  att sy ihop delarna med hjälp av fötter.Själva bladen kan du fylla upp genom att väva  tätt med modellen på nästkommande bilden.
Detta motiven är en tät och platt ogenomskinlig motiv som jag rekommenderar om du gör bladen med den runda lasetten.
Men...det finns en annan variant av vindruvsblad den som är virkad som du kan sy på den tecknade tygen och sedan sy ihop med resterande modellen genom att använda så kallade fötter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...