Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


söndag 12 juni 2011

Irländsk spets och vad ska du inte göra!

Hur jag skrev i början av veckan , började jag jobba med IRLÄNDSK SPETS eller en kofta gjort med irländsk spets tekniken. Jajamän ! Men det är inte så lätt hur jag tyckte! Så att : eftersom jag själv kommit på vad är bra när man jobbar med detta tekniken och vad är inte bra , jag tänkte informera er!
REGLER
  1. Välj en stark tyg som underlag för ditt skapande för att : du måste sy fast blommorna och bladen först för att kunna jobba vidare (virka nätet ). Jag rekommenderar tyg som t.ex.: Kanvas eller om du inte hittar, gardin tyg av linne (men inte en använd gardin tyg eftersom den är mjuk).
  2. Va säkert att du gjorde tillräcklig med blommor och blad som du skulle använda till dit projekt V.S. försök rita ner på en papper (riktigt stor papper eftersom du måste ha precis din  storlek på pappret så som man gör när man vill sy en tröja eller en kofta-skräddar ritat).
  3.  Lägg blommorna och bladen i den form (design) du vill ha.
  4. Rita ner designen på en annan vanlig papper för att inte glömma hur du tänkte! 
  5. När du har färdigt sytt blommorna och bladen på tyg skall du lägga, limma fast tygen på en kanvas ram (tavla av kanvas).
  6. När du börjar jobba du skall använda knappnål för att fixera bättre nättet medan du jobbar med den. 
När du börjar sy blommorna och bladen på den starka tygen du kan välja olika design men tänk på följande:
  • om du har blommor och blad som är spetsiga runt ( har pikoter runt) då är de inte så lätt att jobba med (detta är specifik hos irländska spetsen att de har komplicerade blad och blom modeler). Jag rekommenderar : använd blommor och blad utan pikoter runt i början eftersom är mycket lättare att jobba med som nybörjare och sedan, när du gjorde några tröjor och har mer erfarenhet då kan du virka med pikoter runt bladen eller blomman.

Bladen på bilden är gjort med pikoter!




  • Tänk på att: som nybörjare i detta tekniken är best om du grupperar blommorna och bladen och inte för tätt  intill varandra eftersom , när du börjar  virka nättet emellan måste du ha tillräckligt med plats ( du måste använda knappnål för att kunna fortsätta vidare).
  • Använd altid en stark tyg som underlag för din irländsk spets tröja!
Jag själv har nyss börjat med nätet men kommer med bilder senare! Ha en vackert dag allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...