Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


lördag 17 september 2011

Är du missnöjd med storleken på din spets?

Jo,det kan hända att spetsen blir mindre i storlek än förväntat v.s.mindre än på själva teckningen.Vet ni inte varför? Först måste man tänka på följande:
blomman i mitten av spetsen

  • Varifrån börjar man jobba med spetsen och här menar jag : hur man fyller i motiverna ,man ska göra detta från mitten utåt mot kanten.
  • När alla motiverna är fyllda då skall man börja med fötterna som sammanställer motiverna med varandra.
  • Man skall tänka på att INTE DRA tråden för hård (detta avgör storleken på spetsen)!
  • När man har avslutat jobbet då skall man klippa bort försiktigt sytråden och sedan med hjälp av en pennsett skall man dra ut sytråden som kan sitta fast i spetsen.
  • Glöm inte: när man börjar jobba med spets måste man ha rena händer då undviker man att behöva tvätta spetsen när man avslutar den.
  • När spetsen är klar, för den bästa resultatet bör man spreja spetsen med en lösning av vatten och textil stärkelse på de här sätet: först lägger man en torr och ren tyg under spetsen ,sedan sprejar man och sätter man ett annan tyg ovan på spetsen och till sist går man över med strykjärnet.
  • När man stryker över spetsen ,bör man puta lite strykjärnen neråt försiktigt för att pressa motiverna och fötterna emellan då far spetsen tillbaka sitt normala storlek så som var på teckningen.
Jag önskar er god natt och hoppas att min inlägg skall hjälpa er med fortätt arbete med spetsen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...