Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


onsdag 21 september 2011

Om point lace sladden

Idag tänkte jag skriva om den virkade point lace sladden eftersom den är en av den viktigaste i hela handarbeten. Jag pratar om den * tredimensionella*sladden som ni ser nedan...

 Ni  kanske tänker varför är just detta sladden sååå viktigt....för att den är rund inte för tjock eller bred och är lätt att att driva runt på den ritade tygen, och den som är viktigast,  man kan dra genom tråden som sammanför olika delar av en motiv. Tråden  som man drar genom sladden, skall vara samma med den som används för att virka sladden (färgen kan vara olika ) därför när man syr ihop olika delar (motiver) av en modell, är bäst om man drar tråden genom mitten av sladden.
Sladden bör göras med en tunn nål för att den skall vara stark och samtidigt jämt på hela längden.
Detta  sladden  är mest använd i de flesta rumänsk point lace modellerna inte bara att den är lätt att använda, detta sladden framhäver mest de olika dekorativa sömmar som används för att väva blommorna eller bladen i en spets.Imorgon kommer jag att skriva om två olika platta, virkade sladd!
Det var allt för idag !
HA  EN  SKÖN DAG !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...