Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


söndag 30 september 2012

Hösten kommer med vindruvor!

Eftersom många söker efter teckningar med vindruvor  jag tänkte visa er en stor Rumänsk Point Lace spets med vindruvor!
Det här bilden representerar övre delen  av teckningen.

halva teckningen
en mindre point lace spets med vindruva

i det här teckningen syns att bladen är gjort av point lace sladd är inte virkad

virkade vindruvor med blad (det finns olika möjligheter att göra bladen och vindruvorna)
man kan virka en druva utan att sy runt varje nerv på druvan 
Och här.....vissar jag hur man gör den!
Först gör man en cirkel med 6 luftmaskor och sedan virkar man runt cirkeln  2-3 gånger med fasta maskor.
Sedan virkar man långa fasta maskor genom att dra tråden genom mitten av druvan (hållen som finns i mitten) och går runt druvan många gånger tills hållen i mitten blir fylld och druvan blir tjock.Efter detta så drar man den nedre delen av druvan neråt (och putar den övre delen uppåt)och sedan virkar man runt den nedre delen genom att minska antalet fasta maskor  då blir vindruvan *tjock*!
man kan sy runt varje nerv på vindruvan som det syns på bilden ...

Det var alt för idag ....HA EN SKÖN VÄCKA ALLIHOPA!






2 kommentarer:

  1. Hösten kommer med vindruvor...Jag undrar varför? Det många som söker efter tekningar med vindruvor och jag virkar vindruvor som applikation till min dottersdotters tunika. Varför denna ide kommer i min huvud just nu, när det är höst?

    SvaraRadera
  2. Buna Ileana!Ma bucur sa vad ca inca se lucreaza laseta!!!Imi amintesc cu drag cu cata pasiune cautam modelel si ne luam la intrecere sa gasim un model nou si sa-l lucram!!
    Te invit alaturi de noi pe foum,sa ne cunoastem:
    http://www.hobby-handmade.com/forum.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...