I måndags ringde mig min minsta sons lärare ifrån Norrby skolan angående tiderna för besöket på Hestra -Midgard skolan. Vi kom överens att påminna honom om besöket redan på tisdagen men: *inte stressa honom för mycket* därför att detta kan orsaka onödiga problem vid sida av besöket.
Förstås att läraren förberedde honom i förväg men ändå var han inte riktig *glad *över detta och på tisdagen var han för stressad över att vad skulle hända där på den blivande skolan men samtidigt var han nyfiken. Här hemma försökte jag lugna ned honom och övertyga honom att där blir alt bättre än här.
Idag när vi skulle gå dit sa han att han har*fjärilar* i magen och att han känner sig lite stressad men när vi satte oss på bussen lugnade han sig ned.När vi var framme vid skolan blev han nervös eftersom alla barnen var ute på rast .
Sedan , gick vi in i skolan och han fick kolla runt omkring i klassen,där började han lugna sig ner , och tittade ut genom fönstret till alla barn och observerade att det fans några barn där, som han känner till faktiskt. Efter några minuter kom alla barn in i klassen (nästan alla var jämnåriga),han kände sig lite obekväm men jämförbart på vad vi förväntade oss på var han helt ok.
Han fick sätta sig bland dem och skriva ner hans namn och rita bredvid en teckning med något som börjar på första bokstaven i hans namn.Han var lite blyg och irriterad på att barnen alla tittade på honom men annars han klarade sig utmärkt om vi tänker på att han faktiskt har autism och adhd. Han kände sig välkommen!
Tills jag pratade med kuratorn om hans behov och hur han reagerar i olika sammanhang, var han ute med sin lärare för att han ensam ska ha tid på sig att *upptäcka* lekplatsen runtomkring skolan, där tyckte han att det fins möjlighet att klättra som han tycker mycket om.
På väg hem frågade han när ska vi gå tillbaka där detta betydde att han var nöjd med vad han såg på den nya skolan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar