Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


fredag 18 februari 2011

En mammas hjärta!

Min enda vägg dekoration som jag gjorde med lappteknik (första), blev så där.....visa säger att ,den ser riktig bra ut men , jag måste erkänna att jag kan mycket om färg och form men tekniskt sätt , måste jag lära mig mycket (jag är själv lärt).
Bilden på dekorationen hittar ni bland mina bilder på flickr här på bloggen för att tyvärr, har jag ej mer lagringsutrymme på picasaweb just nu.

Vad ville jag säga med den hjärtan, är att  vad svårt kan det vara en mammas liv ibland....särskilt när man är ensamstående och måste kämpa  med alt i livet. Jag valde att säga detta genom lappteknik! nästan hela livet måste man kämpa för att vardagslivet skall fungera .Nu lägger jag lite rumänsk folk musik för er,därför att den handlar om en mammas hjärta!
och.....förstås en.....
 Recept från Transylvanien!

  Mormors hjärta (strudel)

Ingredienser:
  • en halv kub jäst
  • 2 mat sked grädde
  • 1 glas ljummet vatten
  • mjöl hur mycket behövs 
  • 400g keso (branza de vaca)
  • 2 ägg
  • halv pressad citron
  • 2 mat sked strö socker
  • 1 vanilj socker
  • lite salt
  • olja för att fritera hjärterna
Förberedelser:


Du ska blanda : jästen med salt och ljummet vatten och hur mycket mjöl behövs för att ha en bra deg .Sedan ska du arbeta väll degen och lägga under en varm kudde 30 minuter . Medan degen växer ,blandar du keso (branza  de vaca) med äggen ,sockret och citronen.

När degen har vuxit skall du arbeta den med en bakkavel,  väll tills den blir 0,5 cm tjock, och sedan formar du den i form av  hjärta . Du skall lägga först en deg hjärta under , sedan lägger du en mat sked keso blandning (keso,socker,citron) ovan på och till sist lägger du ovan på den andra deg hjärtan och, genom att använda en mat gaffel pressar du ihop de två hjärtformiga deg delar.

Till sist häller du oljan i en hög stekpanna , och friterar du hjärterna på bege sidorna tills de har en gyllene färg.

typs: du kan blanda fin socker med vanilj socker och häller du ovan på hjärterna och du kan servera dem...

God mal tid och ha en bra helg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...