Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


söndag 6 mars 2011

Spenande halsband!

Igår hade jag lust att teckna som jag har inte gjort på länge!
Så ritade jag bland annat en spets halsband. Detta är min egen design, och jag föreslår att den ska göras med en enkel rund lasett. 

Man ska överföra teckningen på en kanvas tyg är best om man använder kanvas eftersom spetsen behöver en stark underlag för att formen skall vara i samma storlek som på teckningen.Om man använder en mjuk tyg, då kan hända att; storleken på spets blir minskad eftersom när man gör fötterna emellan olika delarna,(bladen och blommor) då kan man dra hårdare och då minskas spetsens storlek (den blir mindre än själva teckningen).
Nu kommer bilden med teckningen!
Ni kan observera att jag ritade enfärgad men man kan använda olika färger hur ni vill utifrån behovet (vilka kläder ska man anpassa till).
 Vad som är spännande med varje teckning är att man kan använda olika motiv för att fylla i mitten av bladen och blommorna och på så sätt blir samma teckning men olika design.

När man gör halsband av spets (point lace tekniken) då är det best om man använder, en mjukare tunn tråd, då kan man undvika eventuellt att halsen blir irriterat av bomullstråden som i vanlig fall används till spets. 
Min modell presenterar den fram delen av spets halsbanden här på bilden ,men resterande delen kan man göra med olika metoder t.ex: genom att sy till ,på varje sida ,en platt lasett gjort med 3 maskar och sedan vänder man och gör två fasta maskar och en mask till ,och sedan vänder man igen, och gör man 2 fasta maskar och en enkel mask till och vänder man igen.

Detta modellen upprepas tills man har den önskade längden på bege sidorna av halsbanden!När man sydde fast lasetten på bege sidorna då syr man låset.(som man kan köpa på affär som säljer t.ex: tyg eller handarbetstillbehör).
Man har ett annat möjlighet t.ex: att sy fast 2 tunna organza band på bege sidorna av halsbanden och sedan bara knyta dem.
Jag hoppas att ni fick inspiration och önskar er en bra dag!
Och....jag lägger till en video med bra musik! med INNA-en rumänsk sångerska!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...