Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


onsdag 27 juli 2011

Syraner och vägen till en spets kofta!

För några månader sedan promenerade jag på Alingsåsvägen i Borås (på den där delen med underbara syrener som blommade nys) och då kom iden med en tröja eller vad det blir ...i Irländsk spets teknik.När jag gick hem förstås, började jag virka massor av små blommor i tre olika färg: vit,ljus blå och rosa och bladen blev ljus grön men jag valde ljusa färger i pastell. Nu kan jag bevisa vad jag sysslade med  i sista två veckor...

blivande kofta med syrener i irländsk spets
den halva fram delen
närmare titt på de vita blommorna
 blå syren
rosa syren
här började jag virka nätet emellan
Hur ni observerar, nätet är oregelbunden i form och storlek men, så ska den vara men,man måste vara försiktig när man virkar nätet, eftersom, den måste vara slätt.
 Man måste räkna ut varje steg, genom att mätta ut steget  med virknålen, och på visa ställe måste man lägga ut knappnålar, för att fasta nätet, annars, nätet dras ihop och koftan kan ha helt annan form än hur man förväntar sig!
Detta delen är uppdragen så...jag ska klippa bort och göra om (hur ni ser tygen under nätet är skrynklig detta betyder att nätet är ihop dragen). Därför måste man använda knappnålar för att fasta nätet stegvis.
Blommorna som jag använde, är gjorda av olika färger och storlekar, eftersom jag använde olika tråd storlekar,och olika konsistenser t.ex: rosa merceriserat bomullstråd och den blåa och vita tråden är inte av bomull den är någon syntetisk tråd.

Det är alt för idag! Jag ska komma nästa väcka med nya bilder med  koftan (hoppas jag den färdig gjorda koftan)!
Ha det bra idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...